Meteen naar de inhoud

KING LEAR

Plakat King Lear 2024

Op zijn oude dag wil Lear zijn land en bezit verdelen onder zijn drie dochters. Wie het mooist verwoordt hoeveel ze van hem houdt, krijgt een rijker deel. Wanneer Lear vervolgens valse schijn beloont en oprechtheid afstraft, begint een tragedie waarin de koning zijn verstand verliest, zijn familie uiteenvalt en het land in de afgrond stort.

KING LEAR is een stuk over ouder worden en het verlies van macht. Een groot verhaal waarin oude en nieuwe generaties elkaar bestrijden, blinden helder zien en dwazen de waarheid spreken. In de onzekere wereld van KING LEAR verwordt orde tot chaos en zijn loyaliteit en vriendschap goud waard. Een tijdloze klassieker, gespeeld met hartveroverende energie en spelplezier.

“Meet & Feel” voor blinden en slechtzienden
Door de meertaligheid zijn de voorstellingen van King’s Men ook zeer toegankelijk voor theaterliefhebbers met een visuele beperking. Veel mensen kijken naar onze voorstellingen met meer dan alleen hun ogen. Mensen genieten van de contrasten en muzikaliteit van het spel. De manier waarop we de talen door elkaar spreken is uniek. En iedere taal heeft zijn eigen kracht, kleur en ritme. En de sfeer van de locaties en de aanwezige natuur maakt dat je altijd iets te horen, te voelen en te ervaren hebt. Tot maximaal een half uur voor aanvang is er een rondleiding over het speelvlak mogelijk, waarbij de acteurs vertellen en laten voelen wat er in het stuk gebeurt. U kunt zich aanmelden voor de Meet & Feel via orga@kingsmen-openair.com

KING LEAR wordt mogelijk gemaakt door: Fonds Podiumkunsten | EUREGIO (Kleinprojectenfonds Interreg VI A) | Cultuurfonds Overijssel | Werte Stiftung Münsterland | Ministerium für Kultur und Wissenschaft des Landes Nordrhein Westfalen Het Fransen Fonds | Almelo Promotie | Stadt Münster | Stadt Dülmen | Cogas | Kloster Bentlage | Wilminktheater Enschede

CREDITS

Met dank aan: Jan Sturmius Becker, Nadine Schaepemeyer, Amber Bongaerts, Sweet Salt Catering, Nicolette Klein Bleumink, De Heren Catering, Breukers Horeca Verhuur, Scheffer Administraties, Sozietät Konermann, Münsterland e.V.

Tournee 2024

Locaties augustus/september
Spielorte August/September 2024

Villa Schuttersveld | Enschede (NL)
Fingerfood Getränke | Drankjes Speisen | Schotel WC rollstuhlgerecht | rolstoeltoegankelijk
do. 29 augustus 2024 · 19.00 uur
vr. 30 augustus 2024 · 19.00 uur
Route met Google Maps
Tickets  via Wilminktheater

Kasteel Rechteren | Dalfsen (NL)
Fingerfood Getränke | Drankjes Speisen | Schotel WC rollstuhlgerecht | rolstoeltoegankelijk
za. 31 augustus 2024 · 19.00 uur
zo. 1 september 2024 · 15.00 uur
Route met Google Maps
Ausverkauft!

Burg Bentheim | Bad Bentheim (D)
Fingerfood Getränke | Drankjes Speisen | Schotel WC rollstuhlgerecht | rolstoeltoegankelijk Behindertentoilette | Invalidentoilet 
Sa. 14. September 2024 · 19.00 Uhr
So. 15.September 2024 · 17.00 Uhr
Route met Google Maps
Tickets  via Localticketing


Spielorte Mai/Juni
Locaties mei/juni 2024

Kasteel Twickel | Delden (NL)
Fingerfood Getränke | Drankjes Speisen | Schotel WC rollstuhlgerecht | rolstoeltoegankelijk
woe. 29 mei 2024 · 19.30 uur
do. 30 mei 2024 · 19.30 uur
vr. 31 mei 2024 · 19.30 uur
za. 1 juni 2024 · 19.30 uur
zo. 2 juni 2024 · 15.00 uur
Route met Google Maps

Kloster Bentlage | Rheine (D)
Fingerfood Getränke | Drankjes Speisen | Schotel WC rollstuhlgerecht | rolstoeltoegankelijk Behindertentoilette | Invalidentoilet
Fr 7. Juni 2024 · 19.30 Uhr
Sa 8. Juni 2024 · 19.30 Uhr
So 9. Juni 2024 · 17.00 Uhr
Route mit Google Maps

De Sprengenberg | Haarle (NL)
Fingerfood Getränke | Drankjes Speisen | Schotel WC rollstuhlgerecht | rolstoeltoegankelijk
woe. 12 juni 2024 · 19.30 uur
do. 13 juni 2024 · 19.30 uur
Route met Google Maps

Burg Hülshoff | Havixbeck (D)
Fingerfood Getränke | Drankjes Speisen | Schotel WC rollstuhlgerecht | rolstoeltoegankelijk Behindertentoilette | Invalidentoilet 
Sa. 15. Juni 2024 · 19.30 uur
So. 16. Juni 2024 · 17.00 uur
Route met Google Maps

Havezathe Herinckhave | Fleringen (NL)
Fingerfood Getränke | Drankjes Speisen | Schotel WC rollstuhlgerecht | rolstoeltoegankelijk
woe. 19 juni 2024 · 19.30 uur
do. 20 juni 2024 · 19.30 uur
Route met Google Maps

Landgoed de Hulst | Oldenzaal (NL)
Fingerfood Getränke | Drankjes Speisen | Schotel WC rollstuhlgerecht | rolstoeltoegankelijk
za. 22 juni 2024 · 19.30 uur
zo. 23 juni 2024 · 15.00 uur
Route met Google Maps

Havezathe Plekenpol | Winterswijk (NL)
Fingerfood Getränke | Drankjes Speisen | Schotel WC rollstuhlgerecht | rolstoeltoegankelijk Behindertentoilette | Invalidentoilet
do. 27 juni 2024 · 19.30 uur
vr. 28 juni 2024 · 19.30 uur
Route met Google Maps

Kasteel Ampsen | Lochem (NL)
Fingerfood Getränke | Drankjes Speisen | Schotel WC rollstuhlgerecht | rolstoeltoegankelijk
zo. 30 juni 2024 · 11.00 & 17.00 uur
Route met Google Maps

Publieksreacties

“Naast het fantastische spel waren we onder de indruk van de muzikale intermezzo’s.”

“Wat ik bijzonder vond is dat het verhaal van King Lear met zoveel humor (en echt op een eigen manier) gebracht werd, zonder de essentie en serieusheid van de boodschap te verliezen.”

“Een prachtige voorstelling op De Hoge Boekel! De scène met de drie dochters waarin oprechtheid wordt bestraft en opportunisme wordt beloond, is bijzonder interessant. Dat, gecombineerd met het feit dat King Lear echtheid en opportunisme niet meer uit elkaar kan houden als oude man. Zijn berouw komt te laat en hij overlijdt dan ook tragisch. Het zou een waarschuwing moeten zijn voor de ouder wordende ‘autoritaire machtigen’ , zoals Putin en Erdogan. Ja, Shakespeare laat ‘eeuwige wijsheid’ zien.”

“Door de fantastische aanpak van het verhaal wisten de spelers de thematiek van verantwoordelijkheid over nalatenschap voor het nageslacht, over machtsverhoudingen en rechtschapenheid overtuigend naar hedendaagse actualiteit te brengen. Daarmee Shakespeare werk recht te doen als tijdloos drama.”

“Wat ik bijzonder vond is dat het verhaal van King Lear met zoveel humor (en echt op een eigen manier) gebracht werd, zonder de essentie en serieusheid van de boodschap te verliezen.”

“Het spelplezier van de acteurs, met weinig middelen een geweldige voorstelling neerzetten en de moderne, speelse variant van King Lear zonder het origineel geweld aan te doen.”

“Het was helemaal tof: het stuk, de acteurs en de manier waarop verschillende rollen werden gespeeld, de sfeer, de liedjes en uitleg tussendoor. Het tragische verhaal, de moraal ervan. Ook de mengeling van de talen en hoe goed dat te volgen is en heel natuurlijk aanvoelt. Chapeau!”

“Bijzonder knap uitgewerkt vond ik de omzetting van het stuk naar het huidige tijdsgewricht. Verder spatte het enthousiasme van de acteurs er van alle kanten af.”

“Die Freude verschiedenen Sprachen door elkaar heen te horen and yet to be able to still understand the story. It is an overall belevenis dat je ein guter Gefühl gibt.”

“Je zit er zo dichtbij en bovenop, je maakt er een beetje deel van uit. Heel anders dan in een theater. En hoe oud het stuk ook is, het gaat snel genoeg. En het onderwerp blijft actueel.”

“De rol van de King zelf, gespeeld door de regisseur. Iedereen die zo snel van taal kan wisselen en alles nog steeds verstaanbaar en duidelijk is.”

“Het buiten opvoeren van de voorstelling in combinatie met zowel de bijzondere plek als de mix van verschillende talen; de acteurs zijn veelzijdig en erg goed op elkaar ingespeeld; er is volop drama en humor; de muzikale ondersteuning met gitaar is prachtig ingetogen.”

De pers schrijft

Kristina Kerstan in Dülmener Zeitung:
Das Ensemble „King’s Men“ zeigt Shakespeare „King Lear“ am Haus Visbeck

CELAWE in Heimat-Report:
„King’s Men“ am Rasefelder Schloss kam bei den Besuchern an

Kester Freriks in THEATERKRANT:
Een vrouwelijke koning als spil van intiem familiedrama

Paul Nienhaus in Münsterländische Volkszeitung:
Ein „King Lear“ zum Greifen nah

Huis an Huis Enschede:
Die KING’S MEN sind wieder da

Theo Hakkert :
We hebben de mannen geschrapt.

KING LEAR wordt medegefinancierd in het kader van het Interreg-programma Deutschland-Nederland met middelen van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). 

HAMLET

Na de romantische komedie WAS IHR WOLLT en het woeste MACBETH duiken we in 2021 in een van Shakespeares’ meest beroemde en gespeelde stukken: HAMLET. Veel blijft zoals u van ons gewend bent: de energieke, transparante en vertellende speelstijl met dynamische rolwisselingen en de verrassend gemakkelijk te begrijpen meertaligheid. En ook ditmaal spelen de vier mannen van KING’S MEN álle rollen. Alle… behalve één: die van Hamlet zelf.

Een jonge, vooralsnog zwijgende acteur speelt de intens verdrietige Hamlet. Hij rouwt om de dood van zijn vader en lijdt onder het feit dat zijn moeder zo snel met zijn vaders broer is getrouwd. Wanneer Hamlet via de geest van zijn vader verneemt dat deze is vermoord door diezelfde broer, sluit de jongen zich nog meer af. De enige die hij nog vertrouwt is zijn vriend Horatio, een rol die de vier mannen van KING’S MEN gezamenlijk op zich nemen. Ze spreken voor Hamlet net zo lang tot hij in staat is zijn leven weer in eigen handen te nemen en zijn vaders dood te wreken.

HAMLET: Een absolute klassieker. Onder de vindingrijke regie van Silvia Andringa ontstaat een modern coming of age-verhaal, hartverscheurend en toch vol humor. De magie van de locaties, de energieke speelstijl van de KING’S MEN en de oorstrelende tekst maken HAMLET tot een onvergetelijke theaterervaring.

Regisseur Silvia Andringa introduceert HAMLET.

Kritieken​

Humoristische enscenering met de “King’s Men”
»Op de weide van Museum Mühlenhof spelen vier mannen samen één vriend:“ We zijn allemaal Horatio!” zeggen de mannen in overhemden met bretels en staan samen als de drie musketiers. /… / De regisseuse schreef voor deze zware klassieker zoveel grappen dat het publiek bij de première met open mond van verbazing en blijdschap toekeek.”
Arndt Zinkant in Westfälische Nachrichten, 26-8-21

Zwaar materiaal, lichtvoetig geënsceneerd
»The King’s Men’s interpretatie van Hamlet schudt al het stof van de klassieker van zich af en transporteert het oude stuk naar de moderne tijd. De koning wordt een “CEO”, de kostuums van de acteurs zijn die van moderne zakenmensen en geestige regie-ideeën blijven het zware literaire materiaal losmaken.«
Paul Nienhaus in Münsterländische Volkszeitung, 13-8-21

Stille Prins van Denemarken
»The King’s Men ontdoen de klassieker van het stof van de eeuwen. /… / Bentlager “Hamlet” is een hartverscheurend coming-of-age-stuk vol humor en nooit saai. /… / Na twee en een half uur speeltijd kon het publiek niet op hun stoel blijven zitten bij de première: staande ovaties voor de moedige en vernieuwende uitvoering van een van de meest populaire toneelstukken aller tijden.”
Paul Nienhaus in Westfälische Nachrichten, 16-8-21

CREDITS

In samenwerking met Wilminktheater EnschedeTheatermakerij Enschede, D’drive Artiest Theater Leeuwarden en Jungendkunstschule Rheine.

MACBETH

De stemmen van de heksen fluisteren door het bos en voorspellen dat de Schotse held Macbeth tot koning gekroond zal worden. Alleen de oude koning en zijn vriend Banquo staan hem in de weg. Wat gaat hij doen… afwachten of het lot een handje helpen? Gedreven door zijn machtsbeluste vrouw en verblindt door ambitie vernietigt hij iedereen die hem in de weg staat. Hij vertrouwt op de voorspelling van de heksen: Macbeth is koning… tenzij het bos gaat wandelen.

Wie speelt Macbeth? De vier acteurs spelen allemaal afwisselend en vol verve de held en laten steeds weer een andere kant van hem zien. Maar als Macbeth zich ontwikkelt van oorlogsheld tot gewetenloze tiran wordt het steeds moeilijker om de handschoen op te pakken. Wie speelt de tiran?

Met behulp van slechts enkele rekwisieten en kleurrijke kostuums vertellen de acteurs van KING’S MEN het tijdloze verhaal van Macbeth zoals Shakespeare het bedoeld heeft: spannend, stoer, met humor, onstuitbare manpower en virtuoze rolwisselingen.

In 2020 is MACBETH corona-proof gemaakt en blijft deze grandioze vertelling over intrige, liefde, oorlog en grootheidswaan in ons aanbod.

Kritiek

Spelers weigeren moordlustige rol van Macbeth
»In de grensstreek tussen Duitsland en Nederland opereert het reizende gezelschap King’s Men, met de stad Rheine in Noordrijn-Westfalen als uitvalsbasis. De groep die bestaat sinds 2016 speelt uitsluitend stukken van Shakespeare in sfeervolle tuinen bij buitenplaatsen en landgoederen. Het acteursensemble bestaat uitsluitend uit mannen, net zoals in Shakespeares tijd. … De bekende tragedie van Macbeth en de Lady die hem opstookt en opstoot naar het koningschap wordt gebracht met vaart en man’s power. In de bewerking valt een aspect op, dat ik niet eerder zag: de vraag Wie speelt Macbeth? blijkt wel degelijk een dramatische te zijn. Want op een gegeven moment, als het gruwelijke moorden van Macbeth na de eerste moord op koning Duncan een aanvang neemt, dan weigert de ene na de andere speler de kwalijke rol van Macbeth op zich te nemen. Dat is een mooi gegeven en hiermee koppelt de regie de moordlust los van het personage. Alsof het doden een kracht is die buiten de mens om gaat.«
Kester Freriks in www.theaterkrant.nl 24-9-21

CREDITS

Met dank aan: alle medewerkers van Kloster Bentlage Rheine, Wilminktheater Enschede, Menno Ouderkerk, Gerard Cornelisse, Wilco Wissink, Herman Kok, High Tea Café, De Heren Catering, Gerrit Musekamp, Sandra Reyes en de Zucchini Sistaz.

Die Schauspieler Christian Cadenbach, Marcell Kaiser, Laurens ten Den und Jan Sturmius Becker und die Regisseurin Silvia Andringa stellen MACBETH vor.

TWELFTH NIGHT

De jonge schipbreukelinge Viola strandt op het verre eiland Illyrië. Zij verkleed zich als man en treedt onder de naam Cesario in dienst van hertog Orsino. De hertog is al lange tijd verliefd op gravin Olivia. Deze liefde is echter niet wederzijds. Orsiono stuurt Cesario als boodschapper naar Olivia om met jeugdige energie voor hem het hart te winnen van de gravin; die prompt verliefd wordt op de boodschapper. Vanaf dit moment begint een speelse komedie van verwarring en misverstanden. Het wordt er niet makkelijker op wanneer Sebastian, de doodgewaande broer van Viola, ook aanspoelt. Omdat het hof en de bedienden ook hun liefdesintriges verder ontwikkelen, staat het idyllische eiland Illyrië al snel «Herz über Kopf».

CREDITS

Deze theaterproductie wordt mogelijk gemaakt door de financiële middelen Ondersteuning in het kader van het INTERREG-programma Deutschland Nederland met geld van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRE) en de deelstaat Noordrijn-Westfalen.

KING'S MEN: TWELFTH NIGHT

Mogelijk gemaakt door bijdragen van

 
Je bent van harte welkom om ons te volgen, lief te hebben en hulde bewijzen op Facebook en Instagram.

KING’S NEWS

Af en toe sturen we e-mails met nieuws. U kunt zich hier inschrijven voor KING’S NEWS.

Subscribe

* indicates required